המתקפה על חוק לימוד התורה; גורמים בש"ס: "עיתוי מקרי"

איתי גדסי 1 Comment on המתקפה על חוק לימוד התורה; גורמים בש"ס: "עיתוי מקרי"

בקואליציה מסתייגים מהצעת חוק יסוד לימוד התורה: "לא עומדת על הפרק והיא לא תקודם. אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה״ל לבין לימוד תורה". גורם בש"ס: "נזק עצום למאמצים להגנת בני הישיבות". באופוזיציה תקפו: "איבדתם את הדרך"

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

סערה חדשה: בקואליציה ובאופוזיציה כאחד תוקפים בחריפות את העלאת הצעת חוק יסוד לימוד התורה, שמטרתה להכיר בערך לימוד התורה כערך לא פחות חשוב משירות צבאי ולהעניק מעמד חוקתי לפטור מגיוס בני הישיבות.

ביהדות התורה הבהירו: "כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני ימצא פתרון מוסכם על כלל סיעות הקואליציה בנושא הגיוס. הצעת החוק הוכנה בזמנו על ידינו כחלק מהפתרון הכולל. מועד ההנחה על שולחן הכנסת הוא מקרי וכל הנושא יגובש בהסכמות בין מפלגות הקואליציה. אנו מצרים על כל מי שמנסה לתלות בהצעה מה שאין בה".

בליכוד מסרו כי כי "הצעת חוק יסוד לימוד תורה לא עומדת על הפרק והיא לא תקודם".

שר הביטחון יואב גלנט כתב: "השירות בצה״ל הוא חובה אזרחית שאין נעלה ממנה. לימוד התורה הוא יסוד חשוב בשמירת הגחלת שלנו כעם ויש לי הערכה ללומדים. ‏חשוב לזכור: אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה״ל לבין לימוד תורה. הגנת המדינה במסגרת השירות בצה״ל היא ערך עליון. ‏נמשיך להבטיח שמי שנותן יותר – יקבל יותר".

להסתייגויות הצטרף גם גורם בש"ס: "אנחנו בהלם מהפרסום של חוק יסוד לימוד התורה שהונח ללא ידיעתנו ונגד דעתנו, דבר הגורם נזק עצום למאמצים להגנת בני הישיבות. הסיכום היה להקים צוות מורחב של כל המפלגות הכולל גורמי צבא, משפטנים, ושרי ממשלה, כדי ליצור מתווה שיזכה להסכמת כל דרגי המקצוע ויוגש כהצעת ממשלה. לצערנו, מי שפרסם זאת בעיתוי הנוכחי, בעיצומו של משבר אזרחי וקרע חמור בעם, חיבל במטרה וגרם להסתה חמורה כנגד בני הישיבות". ביהדות התורה אומרים בתגובה כי דרעי הסכים לוותר על חוק הגיוס.

ח"כ טלי גוטליב מהליכוד הודיעה: "לא אצביע לחוק יסוד לימוד תורה. לא כי לימוד תורה אינו ערך חשוב בפני עצמו, אלא כי זה לא עניין לחקיקה בחוקי יסוד. מוטב שלא היתה מוגשת הצעת החוק הזו כלל. חברי החרדים, טקט היא לא מילה גסה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב בסגנונו הרגיל: "יום אחרי ביטול עילת הסבירות, הקואליציה המופקרת בתולדות המדינה מתחילה לחגוג על חשבוננו. ממשלת החורבן שלא הפסיקה לזעוק ״סרבנות״ מגישה את ״חוק הסרבנות וההשתמטות״ ועוד מעיזה לקרוא לו ״חוק יסוד לימוד תורה״.

"הקיצונים מקבלים גיבוי לסרבנות מהממשלה שרק אתמול תקפה בגסות את טובי הלוחמים ואת גיבורי ישראל. אם הם לא יתגייסו, מי יתגייס? אם הם לא יסכנו את חייהם, מי אלו שיסכנו את חייהם? ואם הם לא מתגייסים, מה פתאום שיקבלו את כל הזכויות בחינם? ממשלת החורבן ממשיכה להרוס את החיים המשותפים. איפה שר הבטחון? איפה אנשי הליכוד? איפה ראש הממשלה? האם נכנעתם ללא קרב לקיצוניים? 'אם אין קמח אין תורה' כתוב בפרקי אבות, איבדתם את הדרך".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כתב: "‏לימוד תורה הוא דבר חשוב ומרכזי בחיי יהודים לאורך כל הדורות. מבלי לגרוע מערכו, ביסוסו בחקיקה שמשווה אותו לשירות – מרוקן מתוכן את ערך צבא העם. אם יעבור החוק, זו תהיה פגיעה אסטרטגית בעתידה של מדינת ישראל. רק מתווה שירות חדש למדינת ישראל, כפי שאני מקדם, שיקיף את כל חלקי החברה, כולל חרדים וערבים, יאפשר את המשך קיומו של צבא העם וייצור כאן שותפות לאומית מבוססת על הוגנות ושוויוניות תוך כבוד לכל מרכיבי החברה בישראל. בלעדיו לא יהיה פה צבא עם, ובטווח הרחוק, לא תהיה פה מדינה.

"במקום מדינה שיש לה ממשלה, אנחנו הופכים לממשלה שיש לה מדינה. אני קורא לרוב חברי הקואליציה שמבינים היטב את המשמעות, ובמיוחד לשר הביטחון, לא לתת את ידם לפירוק צה״ל והחברה הישראלית".

הרמטכ״ל לשעבר, חבר הכנסת גדי איזנקוט הגיב: "הגשת חוק יסוד לימוד תורה או בשמו האמיתי ״עוקף חוק גיוס״, בהמשך להחלטה מבישה שקיבלה הממשלה בחודש שעבר להמנע מגיוס כולל של תלמידי ישיבה מהווה מכה אנושה לצה״ל כצבא עם ממלכתי. הגורמים הציוניים והממלכתים בכנסת ומחוצה לה חייבים לפעול יחד להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל".

ח״כ מתן כהנא מסר: "אחיי החרדים, אתם באמת חושבים שאתמול היה היום הנכון להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק הזו? בלי תורה אין מדינת ישראל. לי זה ברור. אבל באותה מידה ברור לי שהחוק הזה יעשה נזק עצום לעולם התורה, נזק עצום לחברה החרדית ונזק עצום למדינת ישראל. הכוח כעת בידיים שלכם. אנא מכם השתמשו בו באחריות".

השר מיקי זוהר התייחס לכך בכנס קטיף התשיעי לאחריות לאומית לציון 18 שנים להתנתקות" "לא צריך להתרגש מכל הצעת חוק. אנשים מציעים הצעת חוק אבל לא בהכרח היא תעבור בכנסת. זה יותר לדבר לציבור שלהם".



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    אין מקום להשוואה בין לימוד התורה לשרות צבאי. שמירה על חיי אדם זה ערך עליון [על אף שלפי המת'נגדים הדמוקרטיה היא ערך עליון כך שהביטחון והבריאות ימתינו] ולימוד התורה זה ערך עליון. ושיפסיקו לצטט חצאי מקורות ולהוציא דברים מהקשרם ['גם המכבים נלחמו', 'גם ר' עקיבא שימש כנושא כליו של בר כוכבא'…]